You are currently viewing שלמה יעקובסון: עד שנת 2030 כ-78% מהרכבים בישראל יהיו חשמליים

שלמה יעקובסון: עד שנת 2030 כ-78% מהרכבים בישראל יהיו חשמליים

בחודש מרץ האחרון, רשות החשמל ומשרד האנרגיה פרסמו מסמך הנוגע לסוגיית הרכבים החשמליים, שמספרם הולך וגדל בכבישי ישראל. מצד אחד, העלייה במגמת רכישת הרכבים החשמליים היא מבורכת, מאחר והשימוש ברכב כזה מצמצם את זיהום האוויר ומפחית את התלות שלנו בייבוא של נפט. מצד שני, אין עדיין רגולציה מספיק מסודרת בנושא טעינת רכב חשמלי וכל הסוגיה הבטיחותית הקשורה לכך.

בנוסף, קיימת עוד בעיה, והיא העלייה המתמדת של מחירי החשמל, המשפיעה רבות על הסכום אשר נשלם עבור כל הטענה של רכב חשמלי. מחירי החשמל היקרים עלולים לגרום לצרכנים רבים לוותר על רכישה של רכב חשמלי, למרות תרומתו לאיכות הסביבה.

לפי שלמה יעקובסון, מנכ"ל חברת גט פיול, עד שנת 2030 רוב המכוניות על הכביש תהיינה חשמליות, ועלינו להיערך לכך בכמה מישורים – הן מבחינת הסדרי נקודות הטענה ברחבי הארץ, והן מבחינת הוזלת מחירי החשמל.

ההנחיות העיקריות שפורסמו בנושא טעינת הרכבים החשמליים הן כדלקמן:

  • הקמת נקודות מרכזיות לטעינת רכב חשמל 
  • הטענה רק במקום מסודר שנועד לכך, בנקודת הטענה תקנית 
  • ניתן לטעון רק רכב חשמלי אחד בנקודת הטענה אחת, ואין לחבר כבל מאריך לצורך הטענת רכב אחר/נוסף.
  • תכנון ותחזוקת תחנת הטענה – רק על ידי חשמלאי מוסמך, כולל בדיקה תקופתית.
שלמה יעקובסון - רכבים חשמליים

ומה לגבי מחירי החשמל המשתוללים? 

שלמה יעקובסון מסביר: "לפי הדוח של רשות החשמל, קיימות שתי אופציות להוזלה של מחירי החשמל, ושתיהן קשורות לאופן בו אנחנו משלמים כיום עבור צריכת החשמל שלנו. המחיר שאנחנו משלמים עבור החשמל שאנו צורכים הינו אחיד בכל שעות היום ובכל עונות השנה. אנחנו לא משלמים יותר על חשמל שנצרך בשעות עומס, כמו למשל בצהרי היום בחודש אוגוסט או בשעות הערב בחודשי החורף. מצד שני אנחנו לא משלמים מחירים נמוכים יותר על חשמל שאנו צורכים בשעות לא עמוסות, כמו אמצע הלילה או בשעות בבוקר". אז מה הפתרון? "לייצר מערכת משתנה של מחירי חשמל, בהתאם לשעות עומס, לעונות השנה ועוד", הוסיף.

היישום הלכה למעשה של התוכנית הזו, יקרה בשני אופנים: דרך אחת היא להוזיל את מחירי החשמל היא ממשלתית ואוטומטית: ייצור מערכת מחירים משתנה של אספקת חשמל, ובכך לאפשר למי שרוצה להוזיל את מחירי החשמל, להטעין בשעות לא עמוסות. נהג של רכב היברידי יוכל לבחור שעות הטענה זולות, ובכך להוזיל משמעותית את חשבון החשמל שלו. כמובן שזה ישפיע גם על נקודות ההטענה הציבוריות, שמחיריהן יהיו יקרים יותר בשעות הזולות, ואולי אף ייווצרו עומסים ופקקים. 

הדרך השנייה היא "לחנך" את הציבור לשינוי הרגלים. ידוע שכיום, למרות שמחירי החשמל משתוללים, הצרכנים הביתיים לא ממש חוסכים בחשמל, ואפילו לא חושבים פעמיים לפני שהם מחברים מכשיר חשמלי או מדליקים את המזגן. הסברה וחינוך לשינוי הרגלים יכולים לעשות פלאים לחשבון החשמל, ועל הדרך לתרום לאיכות הסביבה כולה.

אגב, נקודה חשובה נוספת למחשבה היא שאם התחזית של שלמה יעקובסון תתממש, אז בעוד פחות מעשר שנים כל איזור החניה שלנו יראה אחרת, מאחר וכולנו (או לפחות רובנו) נצטרך להטעין את הרכבים שלנו מתחת לבית, ברחבת החנייה. במצב כזה, כולנו נצטרך לבצע שינויים והתאמות של הסביבה הביתית והקהילתית שלנו לרכבים ההיברידים, וגם לבצע לוחות חפיפת זמנים בין הטענת הרכבים, כדי שלא כולם יטעינו את הרכב שלהם בבת אחת באותו רגע. במצב כזה חלק מאיתנו ייאלצו להטעין את הרכב שלהם במחיר יקר יותר של שעות העומס, וחלק ייזכו לקבל מחיר הטענה זול יותר.

כתיבת תגובה